Eksklusiv sykkel med sportbilsinfluenser

Tekst:Anja Degerholm
PUBLISERT: 20 desember 2023
Sykkelen består av flere 3D-printede deler. Foto: Pressebilde

Bilprodusenten Aston Martin har produsert det den hevder er verdens mest avanserte og nøye konstruerte landeveissykkel. Den er produsert ved hjelp av 3D-printing.

Sykkelmodellen med navnet .1R er utviklet sammen med J. Laverack som produserer sykler i titan. Designteamet har hentet inspirasjon fra Aston Martins sports- og hyperbilprosjekter, og produsenten beskriver .1R som «en titanhyperbil på to hjul».

Det unike med denne sykkelen er at den i stor grad kan skreddersys til brukeren. Under et besøk til Aston Martins hovedkvarter i Gaydon, England, kan det gjøres en rekke ulike justeringer for å passe syklisten både med tanke på fysikk og smak. Det er mulig å velge mellom de samme fargene og materialene som brukes til Aston Martins luksussportsbiler, alt for å kunne matche sykkel og bil.

Aston Martin skriver ikke noe om prislappen i sin pressemelding, men med tanke på det luksuriøse valget av materialer og graden av personalisering er den nok ganske betydelig. For de som ikke har råd til å kjøpe denne luksussykkelen, er det til og med mulig å lage en digital versjon av drømmesykkelen i en nettkonfigurator, som sies å være verdens første for sykler.

For å skreddersy sykkelen brukes 3D-printede deler i titan, men også i karbonfiber. Designet er i fokus og ikke en eneste kabel eller slange er synlig. Brukeren kan blant annet tilpasse utseendet på forgaffel, setepinne og styre.

Styret. Pressebilde.

Les mer

Bransjens beste skal kåres på TCT Awards

5. juni avgjøres årets utgave av TCT Awards i Birmingham der 61 finalister konkurrerer i elleve kategorier.
Stratasys-F3300-Yoav-1024x683

Unilever sparer 90 prosent med 3D-printede former

3D-printing begynner å finne veien inn i emballasjeindustrien, spesielt for produksjon av støpeformer. Et aktuelt eksempel på dette er Unilever og Serioplast, som gjør store tids- og kostnadsbesparelser ved å bruke teknologien i produktutviklingen.
Formlabs-Unilever-1-1024x681

Jernbaneselskap satser på AM for reparasjoner

Det franske transportselskapet Alstom har vært tidlig ute med additiv produksjon. Nå skal teknologien også tas i bruk i Sverige gjennom en ny samarbeidsavtale.
Alstom-bergslagen

Kompakt 3D-lab til bruk i felt

Det australske foretaket SPEE3D har annonsert noe de kaller EMU, Expeditory Manufacturing Unit, altså en produksjonsenhet for ekspedisjoner. Det består av en container som inneholder alt som trengs for å benytte 3D-printing i felt, inkludert etterbehandlingsutstyr.
EMU-Duo-Outdoors-Larger

Siste nytt

Bransjens beste skal kåres på TCT Awards

5. juni avgjøres årets utgave av TCT Awards i Birmingham der 61 finalister konkurrerer i elleve kategorier.
Stratasys-F3300-Yoav-1024x683

Unilever sparer 90 prosent med 3D-printede former

3D-printing begynner å finne veien inn i emballasjeindustrien, spesielt for produksjon av støpeformer. Et aktuelt eksempel på dette er Unilever og Serioplast, som gjør store tids- og kostnadsbesparelser ved å bruke teknologien i produktutviklingen.
Formlabs-Unilever-1-1024x681

3D print vokser kraftig viser rapport fra Protolabs

Den nye utgaven av Protolabs årlige internasjonale 3DP-trendrapport viser at 3D-printmarkedet vokser raskere enn forventet. Rapporten baserer seg på markedsinformasjon samt uttalelser fra 700 ingerniørekspertenr verden over.
sementprint

Forskning på AM med dupleks rustfritt stål

Hvordan kan dupleks rustfritt stål brukes optimalt både for lasersveising og additiv produksjon? Amir Baghdadchis fra Högskolan Väst i Sverige søkte svaret på det spørsmålet i sin doktoravhandling.
Amir-Baghdadchi-doktor-i-produktionsteknologi-1024x682