Det australske foretaket SPEE3D har annonsert noe de kaller EMU, Expeditory Manufacturing Unit, altså en produksjonsenhet for ekspedisjoner. Det består av en container som inneholder alt som trengs for å benytte 3D-printing i felt.
SPEE3D har hatt mye av deres fokus mot militære applikasjoner. Militære scenarier er ganske kompatible med SPEED3Ds teknologi, som er en supersonisk kaldsprayprosess som raskt kan produsere 3D-utskrifter av metall. Prosessen deres kan enkelt håndtere et bredt utvalg av metaller, inkludert kobber som ellers er vanskelig å 3D-printe.
Den supersoniske prosessen gjør den mer robust enn konkurrerende LPBF-systemer, som krever komplekse og dyre fabrikkoppsett for å fungere.
SPEE3D har tatt denne tilnærmingen videre ved å introdusere deres «XSPEED»-system, som pakker prosessen inn i en enkelt enhet som er inne i en standard fraktcontainer. Dette tilbudet har vist seg populært blant flere vestlige militærorganisasjoner, som håper å kunne bruke teknologien i felt.
Nå har de tatt det hele et skritt videre, ved også å inkludere etterbehandlingen av de 3D-printede delene med annonseringen av EMU. EMU består av XSPEED og deres SPEE3DCell etterbehandlings- og testsystemer.
SPEE3DCell inkluderer flere kritiske deler av utstyr, inkludert en varmebehandlingsovn, en CNC tre-akset fres for å glatte til overflater og kutte av støttestrukturer, verktøy og testutstyr.
Resultatet er en enkelt konfigurasjon som faktisk kan produsere brukbare metalldeler – i felt. Designdelen skjer med programvare som følger med EMU, sammen med operatørens vanlige 3D CAD-verktøy og biblioteker.
Det er imidlertid noen begrensninger. 3D-printeren har et maksimalt volum på 900 mm diameter x 700 mm høy, og det er en maksimal delvekt på 40 kg. Dette vil sannsynligvis sikre at delene kan komme seg gjennom etterbehandlingsutstyret.
Kilde: Spee3D