Bruk av additiv produksjon for å produsere reservedeler bør øke effektiviteten og redusere både kostnader og ledetider. Det er håpet når togprodusenten Hitachi Rail satser på AM.
Satsingen skjer gjennom et samarbeid med AM-selskapet Roboze, som produserer systemer for supersterk trykk i polymer- og komposittmaterialer. Hitachi Rail vil bruke Roboze Argo 500-modellen ved sine produksjonsanlegg i Napoli, Italia og i den nye toppmoderne digitale fabrikken i Washington County i delstaten Maryland, USA. En maskin som kan skrive ut i materialer som ULTEM og karbonfiberforsterket PEEK.
Roboze hevder at systemet deres kan brukes til å erstatte tradisjonell produksjon av metalldeler, noe som burde bety en betydelig lavere kostnad og raskere leveringstider. Argo 500-modellen er utstyrt med såkalt Hyperspeed-teknologi for superrask industriell produksjon.
Hitachi Rail vil bruke den avanserte teknologien til å produsere prototyper og reservedeler.
– Vårt partnerskap med Roboze understreker vår forpliktelse til å levere avansert produksjon av høy kvalitet til kundene våre. Partnerskapet vil gjøre oss i stand til å utnytte 3D-printing for å forbedre driftseffektiviteten og redusere kostnadene ved å produsere prototyper og skinnereservedeler, sa Luca D’Aquila, COO i Hitachi Rail Group og administrerende direktør i Hitachi Rail Italy.