Stadig flere store industribedrifter oppdager fordelene med AM-teknologi. Den siste i rekken er det svenske konsernet Atlas Copco Group, som med additiv produksjon har kunnet redusere både kostnader og ledetider.
For halvannet år siden begynte Atlas Copcos avdeling i Deeside, Wales, en reise for å utforske nye muligheter i markedet, inkludert elektriske kjøretøy, med 3D-utskrift. Men også for å kunne være mer smidig og redusere ledetider mot kunder, hvor AM-teknologi har vist seg å være en nøkkel til suksess.
– Vi ønsket tettere kontroll over produksjonen vår som ville føre til kortere ledetider, lavere kostnader og muligheten til raskt å lage prototyper for nye produkter, sier Jason Edwards, teknisk direktør i Atlas Copco, i en pressemelding.
Satsingen innebar at Atlas Copco investerte i en EOS P396 for polymerbasert additiv produksjon. I dag har Atlas Copco tilpasset sine prosesser til AM-teknologi og har en rekke komponenter i serieproduksjon. Selskapet har også oppnådd ROI (return on investment) etter 18 måneder.
Det kanskje viktigste av alt er at selskapet har lykkes med å kutte ledetidene fra 6-12 uker til 3-4 dager, det vil si en reduksjon på 92 prosent. Det betyr at det kreves færre komponenter fra underleverandører som kan bli rammet av forstyrrede logistikkkjeder og forsinkede transporter. Kostnadene er også blitt 30 prosent lavere og avfallet har gått ned fra 7 prosent til nær null. Dette totalt sett har gjort at Atlas Copco kan bli mer konkurransedyktig og investere mer tid i å utvikle nye produkter og innovasjoner, ifølge selskapet.