AM Summit, som arrangeres av danske AM Hub, har siden oppstarten for noen år siden etablert seg som en viktig årlig begivenhet innenfor AM-bransjen i Skandinavia. Årets arrangement trakk til seg rundt 1000 besøkende, 60 utstillere og 40 foredragsholdere.
Nytt for i år var blant annet at besøkende kunne ta del i foredragprogrammet på tre ulike scener: Hovedscene, Industriscene og Designscene. Det var med andre ord mange interessante foredrag å lytte til, men også muligheten til å ta en titt på alle nyvinningene som utstillerne viste.
Hva med verdens raskeste banesykkel? Golfkøller som er designet for å passe spillerens sving? Eller 3D-printet laks å spise og en drink med et 3D-printet mønster til den? 3DP Norge var på stedet denne hele dagen og byr her på noen høydepunkter fra det flotte programmet.
Midt i Øksnehallen sentralt i København sto en bueformet struktur som trakk de besøkendes blikk til seg. Bak tilblivelsen står arkitektfirmaet BIG, Bjarke Ingels Group, sammen med blant annet danske AM Hub. Paviljongen «I AM MSHRM» er bygget av resirkulert plast og en kompositt bestående av mycel, det vil si den vegetative delen av sopp.
– Vi fikk ideen om å bygge på denne måten fordi 70 prosent av det globale avfallet kommer fra industrien, og at det må finnes bedre måter å bygge på som ikke setter så store fotavtrykk, sier Doria Lin som er seniorarkitekt i BIG.
«I AM MSHRM» består av 32 hvelv som står alene og er sterke alene, men blir enda sterkere når de settes sammen. Myceliet dyrkes og tørkes deretter i en industriell ovn for å danne de solide panelene. Plastrammene med nettingmønster er 3D-printet for at kompositten skal feste seg best mulig.
Make Golf Clubs produserer hodene til golfkøller selv og kan bruke 3D-printing for å individuelt justere vekten i dem basert på spillerens slag.
– Ikke alle slår ballen på samme måte, men har tyngdepunktet ulike steder på køllen. Vi bruker 3D-skanning for å se hvordan slaget ser ut og kan justere vekten i hodet ut fra det, sier Andreas Aakjær Andersen.
Norske Fieldmade leverer mobile 3D-printfabrikker som enkelt kan settes opp i felt, fremfor alt i forsvaret, men løsningene kan også brukes i blant annet olje- og gassindustrien. De består ganske enkelt av en container med hvilken som helst 3D-printer og eventuelt etterbehandlingsutstyr.
– Tanken er at produksjonen skal skje på stedet etter behov. I stedet for å produsere delen «just in case», kan du produsere den «just in time» i stedet, sier Tobias Rønneberg, kvalitetssjef i Fieldmade.
Det kan gjøres med alle mulige teknikker: alt fra FDM til SLS og PBF, og dermed en bredde av ulike materialer som enten kan kjøpes separat eller via Fieldmade.
– Alt skal være så kalibrert at containeren kan leveres med fly og være i gang innen en time.
– Det er en konservativ sektor av en grunn, for gjør man feil kan det bli både dyrt og farlig. Samtidig har vi mangel på arbeidskraft og en maskin kan gjøre det tunge repeterende arbeidet som folk ikke vil gjøre, sier han.
MDT har gjort seg bemerket ved å bruke 3D-utskrift til å produsere store lette strukturer. Selskapets grunnlegger Morten Dahl snakket om det naturlige steget å gå over til 3D-printing og ga et eksempel på en spesiell jobb de gjorde: En gigantisk hodeskalle som ble brukt som rekvisitt i Operaen i København. Hodeskallen kunne enkelt flyttes på scenen og det var mulig ved å trykke et tynt overflatelag med rPLA.
Kathryn Larsen som er medgründer av Reef Circular var på plass på AM Summit for å fortelle oss mer om produktene deres.
– De finnes i ulike modeller og størrelser som tiltrekker seg ulike typer fisk og skalldyr. Vi har hentet inspirasjon fra naturen i utformingen og bruk av skjell gjør at modulene har samme PH-verdi som på havbunnen, sier hun.
Selskapet har utplassert både rev i Nord-Danmark og det neste er to prosjekter i Storbritannia.
Dagen ble avrundet på Industriscenen med en grundig titt på mulighetene for additiv produksjon i metall. Deltakere var Mandaná Moshiri, LEGO Group, Bo Schmidt Valét, Welltec og Dagny Primdahl, Grundfos, samt moderator Jeppe Byskov, direktør, Danish Technological Institute. Etter å ha snakket om deres respektive reiser innen metalltrykk, oppsummerte Mandaná Moshiri rådene sine til de som vil prøve det:
– Det er gøy, så bare prøv det og vær nysgjerrig! Det er en reise, men det kan også gi verdi til virksomheten din. Det handler bare om å finne riktig applikasjon og vurdere riktig teknologi.
LEGO Group har i mange år brukt AM til å produsere blant annet sprøytestøpeverktøy