Harley-Davidson Factory Racing krediterer det nære samarbeidet med den digitale produsenten Protolabs og raskt produserte deler som en del av årsaken til at det ble seier.
Teamet konkurrerer i King of the Bagger-serien, en unik motorsykkelkonkurranse som samler de beste syklistene i verden. De kjører store Harley-Davidson Road Glide-motorsykler med hastigheter over 285 km i timen. Løpsteamets forpliktelse til kontinuerlig utvikling og iterasjon har resultert i raskere og mer smidige motorsykler som er i stand til å sette banerekorder ved hvert arrangement av sesongen. En ny videoserie forteller om Harley-Davidsons suksesser og det viktige produksjonssamarbeidet med Protolabs.
Harley-Davidson-ingeniører er avhengige av Protolabs raske leveringstider og avanserte funksjonalitet gjennom hele sesongen. Ofte handler det om å bestille og få levert deler på bare noen få dager og i tide til neste konkurranse.
– For å lykkes i King of the Baggers-serien, må vi reagere raskt på det vi lærer på banen, og for å gjøre det trenger vi en partner som kan bringe disse ideene ut i livet, sa Jason Kehl, Harley-Davidson Factory Team Principal Racing.
– En digital produsent som Protolabs lar oss gjøre små forbedringer hver uke, noe som fører til suksess gjennom hele sesongen.
Produksjonsmodellen til Harley-Davidson Road Glide veier opptil 960 kg, mens King of the Baggers-motorsyklene veier 281 kg. Teamet bruker flere forskjellige produksjonsprosesser fra Protolabs for å implementere nye detaljdesign. Disse endringene øker hastigheten og den viktige magre vinkelen for ytelse samtidig som konkurransevekten opprettholdes. Siden konkurranseserien startet i 2021, har Protolabs produsert sprøytestøpte, maskinerte og metalldeler, samt 3D-printede deler.
Harley-Davidson Factory Racing har ikke bare utnyttet Protolabs for å få deler med rask levering, men også Protolabs globale nettverk av produksjonspartnere for større og mer komplekse deler. Ved å kombinere Harley-Davidson Factory Racings ingeniørteam med Protolabs digitale produksjonsekspertise, har teamet vært i stand til å ta lærdom fra et søndagsløp og oversette denne kunnskapen til et nytt detaljdesign.
I den påfølgende uken laget teamet en prototype, testet, lærte mer, itererte videre og bestilte den siste delen i et lettvektsmateriale tilpasset løpsforholdene – alt før startflagget neste helg. Resultatet er betydelige forbedringer i løpstider sammenlignet med fjoråret, noe som fører til pallplasseringer for sjåførene Kyle Wyman og James Rispoli.