
Gjennom et tiårig partnerskap med Stratasys har Toyota virkelig omfavnet fordelene med 3D-printingteknologien. I dag bruker de alle fem av Stratasys’ teknologier til å produsere alt fra verktøy til reservedeler på forespørsel.
Selskapet har sitt eget interne senter for additiv produksjon, Toyota Add Lab, som åpnet i januar 2023. Laboratoriet er dedikert til å akselerere forskning og utvikling og innovasjoner som kan brukes i produksjon. AM-teknologi brukes i alle stadier av produktutviklingssyklusen, fra idé til ferdig produkt.
Toyota bruker for tiden følgende Stratasys-modeller: F3300, F900, Origin One, Neo800, H350, F370, J850 og Fortus 450mc. Dette betyr at de bruker alle fem av Stratasys’ produksjonsteknologier – FDM, SAF, P3, PolyJet og stereolitografi (SLA). Disse 3D-printerne brukes til å produsere robuste fabrikkverktøy, funksjonelle prototyper og sluttprodukter ved bilprodusentens anlegg i Nord-Amerika.
Fleksible arbeidsmetoder
Toyota skriver i en pressemelding at bruk av additiv produksjon med tilgang til industrielle 3D-printere og avanserte høyytelsespolymerer betyr at det kan redusere avhengigheten av eksterne leverandører og dermed lange leveringstider. I stedet kan selskapets eget ingeniørteam raskt iterere og tilpasse seg endrede produksjonsbehov, samtidig som det gir betydelige kostnadsbesparelser og optimaliserer produksjonsflyter.
Et eksempel på dette er en dørmonteringsinnretning som ble redesignet for å skape et lettere og mer ergonomisk verktøy, og den kunne produseres på bare noen få dager. Et annet eksempel er en vindusjusteringsinnretning som forvandlet monteringsarbeid fra en flerpersonsjobb til en enmannsoppgave, samtidig som den økte både sikkerhet og effektivitet. Verktøy, innretninger og inventar kan gå fra konsept til fungerende prototype på bare én dag.

Verktøy for å tenke annerledes
Digital produksjonsteknologi har forvandlet måten Toyota jobber og innoverer på.
– I stedet for å sende ut en idé og vente i flere uker på en del, bygger vi den selv, forbedrer den samme dag og får den raskere i produksjon. Det handler ikke bare om hastighet – det handler om å gi våre ansatte verktøyene til å tenke annerledes og handle umiddelbart, sa Isa Bednar, gruppeleder for produksjonsteknikk, Toyota Nord-Amerika.
Rich Garrity, sjef for industriell forretningsdrift hos Stratasys, sier at Toyota er et lysende eksempel på hvordan en ledende produsent kan utnytte additiv produksjon for å oppnå betydelig driftsmessig innvirkning.
– Teamene deres bruker teknologien vår til å bevege seg raskere, tilpasse seg underveis og bygge tryggere og mer effektive produksjonsmiljøer. Vi er stolte av å støtte en partner som gjør dristige ideer om til reelle, målbare forbedringer på fabrikkgulvet, sier han.
Se mer av Toyotas arbeid med additiv produksjon i videoen nedenfor:









