Britisk TV-program restaurerte bil ved hjelp av skanning og 3D-printing

Programlederne for Car SOS og Bobby Singh (til høyre), eieren av den restaurerte Ford Cortina Mark III etter avdukingen. Foto: Car SOS.

Det er ikke noe nytt at mange eldre bildeler etter hvert ikke lenger produseres og lagerføres, og at man derfor tyr til 3D-printing. Også private hobbyentusiaster med private 3D-printere tilbyr seg å lage utgåtte bildeler og andre deler. Og om et bilverksted har egen 3D-printer installert, så kan de selv lage deler som trengs, så lenge det finnes en datafil til delen tilgjengelig på nettet.

TV-programmet “Car SOS” som går på kanalen National Geographic har benyttet seg av 3D-skanning og -printing for å restaurere midtkonsollet til en Ford Cortina Mark III X fra 1970-årene.

Da de ikke var i stand til å finne konsollet som en reservedel eller hos bilopphuggere på den tiden de hadde til rådighet, tydde Car SOS teamet til å 3D-skanne og -printe delen. Det er ofte et problem å finne reservedeler, det vet de hobbyentusiastene som tilbringer store deler av fritiden med å finne gamle biler og restaurere de til tilnærmet ny tilstand.

Teamet hadde allerede tidligere 3D-skannet deler for andre prosjekter, og hadde kontakt med Storbritannias agent for skanneprodusenten Artec, Central Scanning. Disse var behjelpelig med å lage en digital kopi av konsollet, og printet det med en Stratasys Fortus 400mc 3D-printer.

Å gjenskape sjeldne klassiske bildeler
70-tallsmodellen av Ford Cortina tilhører historiker og forfatter Bobby Singh, som kjøpte bilen i 1999 med planer om å restaurere den. Dessverre stanset prosjektet opp i 2002 da Singh fikk et slag og senere ble diagnostisert med hjertesykdom og hjernesvulst.

For å se Singhs bildrøm gjenoppstå, kontaktet familien hans TV-programmet Car SOS for å fullføre restaureringen. Etter å ha inspisert bilen fant teamet at midtkonsollet manglet og forsøkte å skaffe et nytt. Søket viste seg imidlertid å være mislykket, og i stedet gikk teamet til 3D -skanning for å lage en kopi av et konsoll de fikk lov til å låne i noen dager.

Car SOS brakte deretter inn Central Scanning, som har tidligere erfaring med å skanne alt fra hele biler til chassis, motordeler, interiørdeler og fjæringskomponenter for klassiske biler.

3D-skanneren Artec Space Spider gjør seg klar til å skanne Ford Cortinas Mark III midtkonsoll på verkstedet til Central Scanning. Foto: National Geographic.

3D-skanning og printing av konsollet.
Artec Space Spider ble utviklet for bruk på den internasjonale romstasjonen ISS, og var den skanneren som ble valgt for å fullføre 3D-skanningen av Ford Cortina. Dette på grunn av skannerens evne til å fange komplekse former og fine detaljer med en nøyaktighet på opptil 0,05 mm og ultrahøy oppløsning på opptil 0,1 mm.

Midtkonsollkomponenten hadde en blank svart finish, en overflate som er notorisk vanskelig å 3D-skanne, og som derfor ble sprayet matt før skanningen. Ved hjelp av Space Spider skapte teamet en nøyaktig, virkelighetstro modell for 3D-printing løpet av en time fra datafangst til CAD-modell i Artec Studio. Ytterligere modellering ble utført i Autodesk Fusion 360 før den ble forberedt i GrabCAD print og sendt til printing.

Konsollet ble skrevet ut på en Stratasys Fortus 400mc 3D-printer som brukte åtte timer for å lage en eksakt kopi av den lånte delen, med en nøyaktighet på ned til under 1 mm.

–Ganske mange av oss på Central Scanning er bilentusiaster, og jeg har noen klassiske biler selv, sa Nick Godfrey, administrerende direktør for Central Scanning. –Det har alltid vært hyggelig å tenke på at Central Scanning en dag kan dukke opp på TV, så da diskusjonene startet, var vi veldig opptatt av å støtte dette prosjektet så langt det var mulig.

–Det er flott at vi ikke bare kunne vise oss frem i TV-programmet, men at vi bidro til å bringe Bobbys bil tilbake til livet med skanningen og 3D -printingen vi gjorde. Bilen var et fint prosjekt, og en av de manglende delene var den vi kunne skanne og reprodusere for å fullføre interiøret.

Tim Shaw fra Car SOS sammen med teamet fra Central Scanning. Foto: Central Scanning.

Renovering av klassiske biler
Reverse engineering, 3D-skanning og 3D-printing har blitt benyttet i kombinasjon tidligere for å muliggjøre redesign og produksjon av sjeldne eller utgåtte deler innen bilsektoren. Og med hensyn til TV-programmer så har Stratasys siden 2019 hjulpet til med sine FDM 3D-printere for å gjenopprette klassiske biler i et samarbeid med Big Dog Productions og deres fjernsynsserie “Jay Leno’s Garage“.

I Storbritannia har restaureringsteamet Redesign Sport brukt 3D-skanning og CAD-modellering for å gjenskape en klassisk Ferrari, mens den tyske luksusbilprodusenten Porsche begynte med 3D-printing av reservedeler til sjeldne og klassiske biler i 2018. På samme måte har Mercedes-Benz også tidligere benyttet 3D-printing for å produsere reservedeler til sine klassiske modeller.

Nå senest har Sauber Engineering kunngjort planer om å etablere en 3D-printvirksomhet for produksjon av on-demand klassiske bildeler i et forsøk på å dekke behovene til veteranbil-entusiastene.

Kilde: 3DprintingIndustry.com

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Markedet peker oppover igjen

Additiv produksjon med polymerer og metaller går mot historiske høyder. Det viser en ny rapport fra det amerikanske markedsanalyseselskapet SmarTech Analysis. Tall fra andre kvartal 2021 viser nivåer som er høyere enn før pandemien.

Publisert av: