Ikea lanserer 3D-printede innredningsdetaljer

To eksempler på 3D-printede produkter fra Flammetre-serien. Foto: Pressebilde

Møbelgiganten Ikea har vært inne og snust på 3D-printing før. Nå slippes den første kommersielle produktserien, Flamträd, som består av en håndfull interiørdetaljer. Foreløpig kan de imidlertid kun kjøpes på forespørsel via selskapets tyske nettside.

Ikea har i flere år brukt additiv produksjon til prototypeformål, men har også utviklet individuelt tilpassede gamingstoler og smart tilbehør som skal forenkle bruken av Ikeas møbler for personer med funksjonsvariasjoner, kalt ThisAbles.

Lagd med SLS
Den nye produktserien Flamträd består av interiørdetaljer i form av ansikter og hender. De er trykt med SLS-teknologi og består av et rastermønster i enten hvitt eller sort. To hender som danner et hjerte og en hånd som gir tommel opp er to eksempler på produkter i serien. I tillegg til å være dekorative kan de brukes for eksempel som smykkeholdere.

“Denne tredimensjonale dekorasjonen tar 3D-teknologi til et nytt nivå og vil garantert fange øyet. Stilig alene, men også i kombinasjon med andre former fra samme serie”, skriver Ikea i produktbeskrivelsen til Flamträd.

Kan lanseres i flere land
Produktene koster fra 29,99 euro og opp til 49,99 euro og er derfor kun tilgjengelig på Ikeas tyske nettside. Ifølge Olaf Szukałowicz, prosjektleder i Ikea, kan det bli aktuelt å lansere i flere land på sikt.

– Hvis salget i testmarkedene slår bra ut, blir vi ikke der. Det finnes en rekke AM-tiltak i ulike deler av organisasjonen. Noen har som mål å forbedre den interne driften og andre er mer kundeorienterte. De er alle på et tidlig stadium, sier han til 3dprint.com og avslutter med å sitere Ikeas grunnlegger Ingvar Kamprad:

– Det meste er fortsatt ugjort, fantastisk fremtid!

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Hexagon vil vokse gjennom samarbeid

Hexagon ble grunnlagt i 1992 i Stockholm og arbeidet da med systemer for måling og posisjonering. Siden den gang har selskapet vokst til et globalt teknologikonsern og nå er målet å “sette data i arbeid for å skape en autonom fremtid”, inkludert i additiv tilvirkning.

Publisert av: