Kjøttboller har nesten blitt et varemerke for Ikea, det serveres på restaurantene i alle deres varehus verden over. For mange utlendinger er dette deres første og kanskje eneste møte med den svenske husmannskost-favoritten og derfor forbinder de gjerne Ikea med svenske kjøttboller. Nå ønsker selskapet å tiltrekke seg teknologitalenter ved å tilby 3D-printede kjøttboller på jobbintervjuet. I 2022 forventer møbelgiganten å ha behov for å sysselsette rundt 150 personer i Europa innen teknologi og innovasjon.
Rekrutteringskampanjen «Taste the Future» startet 1. februar 2022 og som en del av denne vil en rekke utvalgte kandidater få servert 3D-printede kjøttboller under intervjuet. De er laget med en 3D-printer som er programmert til å gjenskape teksturen, smaken og utseendet til de vekstbaserte kjøttbollene som serveres i møbelvarehusets restauranter. Så man kan vel egentlig ikke kalle det «kjøtt», det er en plantebasert kjøtterstatning.
Kommer ikke på menyen
Ikea har som mål å bli mer bærekraftig, blant annet ved å utforske nye teknologier. Innen 2025 vil halvparten av måltidene som serveres på restauranter være vekstbaserte. Det er imidlertid ingen planer om å begynne å servere de 3D-printede kjøttbollene på Ikeas restauranter, de er kun utviklet for rekrutteringskampanjen. Det gjenstår å se om kjøttbollene faller i smak hos kandidatene og om det kan tiltrekke flere til å søke bedriften.