Gjennom hele Formnext-messen pågikk et seminarprogram med vidt forskjellige temaer. Fra Sverige deltok Göran Backlund, CTO i Saab Dynamics.
Presentasjonen hans på Application-scenen hadde tittelen «Saab goes AM», men Göran Backlund var nøye med å påpeke at reisen neppe er over. Det begynte for ti år siden da Saab bestemte seg for å opprette en avdeling med fokus på additiv produksjon, en intern AM-gruppe. Han understreket også at Saab ikke lenger produserer biler men har sin virksomhet i forsvars- og sikkerhetssektoren, noe som kanskje ikke er allment kjent utenfor Sveriges grenser.
17 deler i produksjon
Saab har en rekke industrielle polymerskrivere i maskinparken, men produksjonen av metalldeler er ennå ikke gjort i egen regi. Målet med AM-gruppens arbeid er å øke bruken av additiv tilvirkning og få viktige komponenter inn i produksjonen.
– I fjor hadde vi 17 deler i volumproduksjon og det tallet øker hele tiden, sier Göran Backlund under talen.
Et pågående prosjekt er baksiden av en AUV (autonomous underwater vehicle) som har blitt trykt i aluminium og takket være design for additiv produksjon førte til en vektbesparelse på 30 prosent.
3dp Norge har tidligere skrevet om Saabs testflyging av en 3D-printet utvendig luke for et Gripen-fly. Et vellykket eksempel på hvordan additiv produksjon kan brukes til å produsere reservedeler. Søknader om såkalt slagmarkskadereparasjon, en midlertidig reparasjon mens man venter på at en original del skal produseres og sendes, er noe Saab har stor tro på i fremtiden.
Optimaliserte deler den største fortjenesten
Det høres kanskje beskjedent ut med «bare» 17 deler i produksjon etter ti år, men samtidig har Saab klart å redusere antall komponenter med rundt 1.600. Bruken av additiv produksjon har også redusert ledetider og betydd besparelser både når det gjelder vekt og kostnader. Alt dette er viktig i sammenhengen, men når Göran Backlund skal runde av og knyte sammen posen, er det noe annet han trekker frem som det viktigste:
– Hovedfordelen med additiv produksjon er at det er mulig å funksjonelt optimalisere delen, det blir rett og slett et bedre produkt.
Her kan du lese mer om Gripen-prosjektet og Saabs AM-arbeid.