onsdag 29 november – uke 48
Sneha Goels forskning kan være viktig for luftfarts- og energinæringen gjennom reduserte kostnader og kortere ledetid.
Mulighetene for luftfarts- og energinæringen for å bruke additiv tilvirkning har tidligere vært begrenset. Dette etter som komponenter i harde materialer ikke har levd opp til de høye kvalitetskravene. Ny forskning fra den svenske Högskolan Vest viser at riktig etterbehandling kan øke påliteligheten til komponentene. Noe som kan spare både tid og penger.
Additiv tilvirkning ved hjelp av elektronstrålesmelting (EBM) gjør det mulig å produsere komponenter i kompleks design i den nikkel-jernbaserte superlegering 718. Et materiale som er veldig sterkt og tåler høye temperaturer, kjemiske angrep og harde sammenstøt. Den kan for eksempel brukes i flymotorer, der temperaturen kan overstige 600 grader Celsius.
Men produksjonsprosessen har en svakhet. Under produksjonen dannes det små porer i komponentene som gjør dem upålitelige – og dermed ubrukelige. Dette har tidligere satt kjepper i hjulene for luftfarts- og energiindustrien når det gjelder bruken av additiv tilvirkning.
Komponentene blir mer kompakte
Nå viser forskeren Sneha Goel, doktorkandidat i produksjonsteknikk ved Högskolan Vest, at disse porene kan minimeres ved hjelp av de riktige etterbehandlingsmetodene.
– De små porene som oppstår under produksjonen gjør komponentene upålitelige. Derfor har jeg undersøkt hvordan etterbehandling, i form av varmebehandling, påvirker mikrostrukturen til komponentene i de forskjellige stadiene av etterbehandlingen, sier Sneha Goel i en pressemelding.
Prosessen inkluderer varmebehandling og het isostatisk pressing (HIP). Den såkalte HIP-metoden betyr at komponentene plasseres i et kammer som varmes opp for å gjøre dem mykere og mer smidige. Et gasstrykk presser deretter komponenten sammen.
– Trykket i kammeret fungerer slik at det presser alle sider av komponenten samtidig med samme trykk. Dette betyr at den beholder formen, men blir mer kompakt, forklarer Sneha Goel.
Etterbehandlingstiden halveres
I sin forskning har hun eksperimentert med forskjellige gasstrykk, tider og temperaturer.
– Studien min viser at det gjennom riktig etterbehandlingsprosess er mulig å redusere porene på EBM-produserte komponenter og dermed gjøre dem veldig pålitelige. Jeg har prøvd å behandle flere forskjellige typer komponenter, som alle har hatt et jevnt og godt resultat, sier Sneha Goel.
Hun har også kommet til at etterbehandlingen kan forkortes betydelig, fra dagens 20-25 timer til rundt ti timer. Forskningsresultatene kan bety både reduserte kostnader og kortere ledetid for luftfarts- og energiindustrien.
I fire dager, den 7-10 november, forvandlet Messe Frankfurt seg til et valfartsmål for alle som på noe vis er interessert i additiv tillverkning. 3dp Norge tok en rundtur med kameraet og her er et utvalg av det som ble vist på messen.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. november, 2023
Prototal Industries er en kjent aktør i det nordiske AM-markedet, men har også virksomhet i flere europeiske land. For å ytterligere spre sitt navn benyttet selskapet anledningen til å stille ut på Formnext-messen.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. november, 2023
I fjor vår kjøpte britiske Solid Print3D konkursboet til 3DVerkstan Nordic. Administrerende direktør Neil Sewell tok deretter over som leder av det nye 3DVerkstan AB også. Denne uken da han besøkte Stockholm, tok 3dp Norge en prat med ham om fremtiden. Og det ser lyst ut.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 2. november, 2023
Wilhelmsen og Thyssenkrupp har startet et samarbeid innen additiv produksjon i det felles selskapet Pelagus 3D. Det bør føre til en mer effektiv produksjon av reservedeler i maritim og offshore sektor.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 26. oktober, 2023
Svenske Ekbacken Studios ønsker å lage “mesterverk fra avfall”. På kort tid har de etablert seg i designverdenen med møbler som er 3D-printet fra gamle fiskegarn og med sikte på et globalt marked.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 26. oktober, 2023
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige